„Złota wycieczka”

25 października 2023r., piękną, polską, złotą jesienią klasy IVa, IVb i Va wyruszyły złotym autobusem do Kopalni Złota w Złotym Stoku. Była to wyprawa pełna niesamowitych wrażeń. Z przewodnikiem zwiedziliśmy Kopalnię Złota, Średniowieczną Osadę Górniczą.

Podziemna Trasa Turystyczna w Kopalni Złota bardzo nas zachwyciła. Bajkowy świat  stworzony pod ziemią: szalony alchemik, postać górnika, jedyny w Polsce podziemny wodospad i wyjazd Pomarańczowym Tramwajem sprawiają, że chce się do Kopalni Złota powracać.

Na naszym szlaku zwiedzania znalazła się  też Średniowieczna Osada Górnicza z dawnymi machinami napędzanymi siłą mięśni. Średniowieczna Osada Górnicza to replika średniowiecznej osady z urządzeniami, które dawniej stosowano. Mieliśmy okazję zobaczyć tu 15-metrowy kierat obsługiwany niegdyś przez konie, oraz 3-tonowe koło deptakowe obsługiwane w średniowieczu przez dzieci. Dodatkowo w Osadzie Górniczej byliśmy z wizytą w Chacie Kata. Atrakcja nawiązuje do średniowiecznego Urzędu Kata w Złotym Stoku.

Ze Złotego Stoku ruszyliśmy na Szczeliniec Wielki - najwyższy szczyt Gór Stołowych. Historycznie droga do góry wiodła po 665 schodach. Teraz nie mamy pewności, ile ich faktycznie jest, niektórzy doliczyli się ponad 700 schodów, które pokonaliśmy w godzinę. Pogoda była wymarzona. Piękna, polska, złota jesień, przecudne widoki, ciekawa opowieść przewodnika sprawiły, że nawet nie czuliśmy zmęczenia. Trzeba przyznać czwartakom i piątakom, że na w-f-ach nie próżnują, bo kondycję mają bardzo dobrą.