Regulamin biblioteki szkolnej

   Regulamin biblioteki szkolnej

 

Cele i zadania biblioteki szkolnej:

  • Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, która:
    • służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów,
    • służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
    • pełni funkcje szkolnego ośrodka informacji,
    • wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli,
    • popularyzuje wiedzę pedagogiczną wśród rodziców,
    • uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i edukacji ustawicznej.

Funkcje biblioteki:

  1. kształcąca:
    • rozbudzenie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych 
      z nauką szkolną i z indywidualnymi zainteresowaniami uczniów,
    • przysposabianie ich do samokształcenia,
    • tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania 
      i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
    • kształtowanie kultury czytelniczej i wzbogacanie kultury humanistycznej uczniów,
    • wdrażanie czytelników do poszanowania książki, czasopisma i innych materiałów bibliotecznych oraz sprzętu komputerowego.
  2. opiekuńcza:
    • rozpoznawanie aktywności czytelniczej uczniów, potrzeb i poziomu kompetencji czytelniczych,
    • wykrywanie u potencjalnych czytelników przyczyn braku potrzeby czytania 
      i udzielanie pomocy w ich przezwyciężaniu,
    • wspomaganie działań szkoły w realizacji programów: ekologicznego, profilaktyki prozdrowotnej, przeciwdziałaniu uzależnieniom, ekologicznych,
    • otaczanie opieką wszystkich uczniów w ich poszukiwaniach czytelniczych,
    • wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poprzez wskazywanie im literatury pedagogicznej.
  3. kulturalna:
    • uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego uczniów,
    • wspieranie kształtowania umiejętności odbioru wartości kulturalnych oraz ich tworzenia.

 

Do zadań biblioteki szkolnej należy:

  1. popularyzacja nowości wydawniczych,
  2. statystyka czytelnictwa,
  3. informacja problemowa oparta na wykorzystaniu tradycyjnego 
    i komputerowego warsztatu informacyjnego,
  4. komputeryzacja biblioteki w oparciu o program MOL Net+,
  5. wystawki tematyczne i okolicznościowe,
  6. renowacja i konserwacja księgozbioru,
  7. systematyczna praca z czytelnikiem indywidualnym, grupowym, zbiorowym,
  8. gromadzenie i ewidencja darmowych podręczników, materiałów edukacyjnych 
    i materiałów ćwiczeniowych zakupionych w ramach dotacji rządowej.

Biblioteka składa się z:

  1. Wypożyczalni
  2. Czytelni
  3. Pracowni multimedialnej - ICIM

Zbiory

Biblioteka szkolna gromadzi książki, czasopisma i inne materiały niezbędne do realizacji planu dydaktyczno - wychowawczego szkoły.

Biblioteka szkolna gromadzi darmowe podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe zakupione w ramach rządowej dotacji.

Zbiory biblioteki szkolnej obejmują dwie grupy materiałów:

  1. dokumenty piśmiennicze:
    • wydawnictwa informacyjne (słowniki językowe, encyklopedie, atlasy, teksty źródłowe itp.),
    • darmowe podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe oraz programy szkolne dla nauczycieli,
    • lektury podstawowe do języka polskiego i innych przedmiotów nauczania,
    • literaturę popularnonaukową i naukową,
    • wybrane pozycje z literatury pięknej,
    • wydawnictwa albumowe z dziedziny krajoznawstwa,
    • czasopisma:
      • dla dzieci i młodzieży,
      • specjalistyczne dotyczące specjalności nauczanych w szkole,
      • ogólnopedagogiczne,
      • naukowe i popularnonaukowe,
      • społeczno-kulturalne,
      • inne wydawnictwa potrzebne do realizacji poszczególnych przedmiotów nauczania i zajęć edukacyjnych (normy, literaturę firmową itp.),
      • podstawowe wydawnictwa z psychologii, socjologii, pedagogiki 
        i dydaktyki stanowiące pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli i pedagogizacji rodziców,
      • publikacje nauczycieli.
  1. dokumenty niepiśmiennicze:
    • nowoczesne nośniki informacji (płyty CD, DVD),
    • materiały audiowizualne wytworzone w procesie dydaktycznym szkoły,
    • filmy dydaktyczne popularnonaukowe i instruktażowe,
    • gry komputerowe, edukacyjne.

 

Obowiązki dyrektora szkoły i nauczycieli, Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej wobec biblioteki. Obowiązki nauczyciela bibliotekarza

Dyrektor szkoły sprawuje bezpośredni nadzór nad biblioteką szkolną poprzez:

  1. właściwą obsadę personalną biblioteki,
  2. odpowiednie wyposażone pomieszczenie warunkujące prawidłową pracę,
  3. realizację zadań edukacyjnych w oparciu o wykorzystanie technologii informacyjnej,
  4. zapewnienie środków finansowych na działalność biblioteki,
  5. zarządzanie inwentaryzacją biblioteki,
  6. dbałość o protokolarne przekazywanie zbiorów przy zmianie pracownika,
  7. ustalanie trybu postępowania zapewniającego zwrot wypożyczonych dokumentów bibliotecznych w porozumieniu z nauczycielem bibliotekarzem,
  8. inspirowanie współpracy grona pedagogicznego z biblioteką w celu wykorzystania zbiorów bibliotecznych w pracy dydaktyczno-wychowawczej, 
    w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i rozwijania ich kultury czytelniczej,
  9. zatwierdzenie tygodniowego rozkładu zajęć biblioteki,
  10. hospitację i ocenę pracy nauczycieli bibliotekarzy,
  11. stwarzanie możliwości doskonalenia zawodowego nauczycieli bibliotekarzy.

Do obowiązków Rady Pedagogicznej należy:

  1. zatwierdzanie rocznych planów pracy biblioteki szkolnej,
  2. analizowanie działalności biblioteki,
  3. ocena stanu czytelnictwa uczniów na podstawie sprawozdań przedkładanych przez nauczycieli bibliotekarzy na koniec każdego semestru,
  4. formułowanie wniosków i uwag dotyczących usprawnienia pracy biblioteki oraz opiniowanie regulaminu oraz propozycji uzupełnienia zbiorów i wyposażenia biblioteki wnoszonych przez nauczyciela bibliotekarza.

Do obowiązków nauczycieli i wychowawców należy:

  1. znajomość zbiorów dotyczących nauczanego przedmiotu i sprawowanej funkcji,
  2. współpraca w gromadzeniu i selekcji zbiorów,
  3. współudział w zakresie edukacji samokształceniowej uczniów w rozwijaniu ich kultury czytelniczej, między innymi przez stosowanie różnych form pracy ze zbiorami bibliotecznymi na zajęciach lekcyjnych oraz wdrażanie uczniów do samodzielnych poszukiwań bibliotecznych i bibliograficznych,
  4. współpraca z biblioteką w rozbudzaniu potrzeb czytania u uczniów stroniących od książki i biblioteki,
  5. wykrywanie przyczyn braku potrzeb czytania przez uczniów,
  6. kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki szkolnej,
  7. pomoc w egzekwowaniu zwrotów książek do biblioteki i rozliczeń za książki zagubione lub zniszczone.

Działalność biblioteki może być dotowana przez Radę Rodziców, sponsorów i innych ofiarodawców.

Do obowiązków nauczyciela bibliotekarza szczegółowo określonych w dokumencie „Zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza” w szczególności należy:

  1. Praca pedagogiczna:
    • udostępnianie zbiorów,
    • pomoc w poszukiwaniu informacji,
    • indywidualne doradztwo w doborze lektur,
    • pomoc w samokształceniu,
    • prowadzenie różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa (konkursy, wystawy, imprezy czytelnicze).
  2. Praca wychowawcza z młodzieżą wynikająca z realizacji szkolnych programów wychowawczych poprzez włączenie się do działań z zakresu profilaktyki prozdrowotnej, ekologii, przeciwdziałania uzależnieniom.
  3. Praca organizacyjna:
    • gromadzenie zbiorów zgodnie z profilem programowym i potrzebami szkoły,
    • gromadzenie i ewidencja podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych  zakupionych w ramach dotacji rządowej,
    • ewidencja i opracowanie zbiorów,
    • selekcja zbiorów zbędnych i zniszczonych,
    • organizacja warsztatu informacyjnego w postaci katalogów, teczek tematycznych, zestawień bibliograficznych (wykorzystanie programu MOL Net+),
    • wykorzystanie komputerowych i internetowych baz danych,
    • współpraca z innymi bibliotekami (szkolnymi, publicznymi).
  4. Czas pracy biblioteki:
    • biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych zgodnie z organizacją roku szkolnego,
    • okres udostępniania zostaje odpowiednio skrócony w czasie przeprowadzania w bibliotece inwentaryzacji,
    • czas otwarcia biblioteki ustalony jest w porozumieniu z dyrektorem szkoły,

Organizacja udostępniania zbiorów

Czytelnicy mają prawo do bezpłatnego korzystania z księgozbioru biblioteki.

Z biblioteki szkolnej mogą korzystać:

  • uczniowie,
  • pracownicy,
  • rodzice uczniów,
  • inni użytkownicy na podstawie pisemnej zgody Dyrektora.

 Każdy uczeń klasy pierwszej i nowo przyjęty do szkoły zapoznaje się z regulaminem biblioteki szkolnej.

 

Wypożyczanie darmowych podręczników i materiałów edukacyjnych:

  • Uczniowie klas I– ich odbiór potwierdzają rodzice,
  • Uczniowie kl. II-VIII sami potwierdzają ich odbiór,

Listy z podpisami przechowywane są w bibliotece szkolnej.

Księgozbiór podręczny (słowniki, encyklopedie, leksykony, wydawnictwa albumowe) udostępnia się tylko w czytelni, a pozostałe książki i czasopisma można wypożyczać do domu.

W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki, czasopisma, płyty CD lub innego nośnika informacji, czytelnik zobowiązany jest do odkupienia takiej samej pozycji lub innej wskazanej przez bibliotekarza.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Procedury wypożyczania podręczników, materiałów edukacyjnych
oraz ćwiczeniowych z biblioteki szkolnej

 

I.   Zasady wypożyczania podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych z biblioteki szkolnej – kl. I-III

§ 1

  1. Odbiór podręczników przez nauczyciela następuje w pierwszym tygodniu września
    w bibliotece szkolnej zgodnie z liczbą uczniów w klasie.
  2. Podręczniki otrzymuje nauczyciel, rozdaje je uczniom wg otrzymanej od bibliotekarza listy z numerami podręczników i nazwiskami uczniów.

 

  • Jeżeli podręcznik składa się z kilku części, to nauczyciel odbiera z biblioteki szkolnej cz.1, a po realizacji treści programowych podręcznika pobiera kolejne części.
  1. Podręczniki wypożycza się na okres nie dłuższy niż 10 miesięcy. Należy je zwrócić
    w przedostatnim tygodniu roku szkolnego – odpowiedzialny za ich zebranie
    i sprawdzenie stanu technicznego jest nauczyciel uczący danego przedmiotu. Stan techniczny można sprawdzić już na początku czerwca.
  2. Nauczyciel zwraca podręczniki wraz z protokołem stwierdzającym stan wypożyczonych podręczników. Dopiero po otrzymaniu podpisu nauczyciela bibliotekarza na w/w protokole, jest rozliczony z biblioteką szkolną.
  3. Wypożyczenie podręczników jest bezpłatne.

§ 2

  1. Rodzice/ prawni opiekunowie uczniów kl. I-III podpisują oświadczenie, że zapoznali się z niniejszymi procedurami wypożyczania bezpłatnych podręczników i będą się do nich stosować.
  2. Rodzice/ prawni opiekunowie zobowiązani są poinformować bibliotekę szkolną
    o zmianie szkoły dziecka.

 

  • W takim przypadku rodzic/ prawny opiekun jest zobowiązany zwrócić podręcznik.

 

  1. Rodzice/prawni opiekunowie powinni zwrócić uwagę na stan wypożyczonych podręczników, a zauważone uszkodzenia niezwłocznie zgłosić bibliotekarzowi.

§ 3

  1. Uczeń jest zobowiązany do szanowania podręczników będących własnością biblioteki szkolnej.
  2. Uczeń zobowiązany jest do przechowywania podręczników w okładce (nie samoprzylepnej), chronienia go przed zniszczeniem lub utratą.
  3. W podręczniku nie wolno niczego pisać ani zaznaczać.
  4. Na bieżąco należy dokonywać drobnych napraw lub ewentualnej wymiany okładki.
  5. Uczeń zalegający ze zwrotem podręczników nie może wypożyczyć następnej części.

§ 4

  1. Za szkody wynikłe z zagubienia lub zniszczenia podręcznika odpowiada rodzic/ prawny opiekun (za uszkodzenie uznaje się: zalanie książki napojem, wyrwaną kartkę, podartą kartkę, rozerwanie książki, popisanie trwałe książki).
  2. Nie zwrócenie wypożyczonych podręczników w określonym terminie jest równoznaczne z ich zagubieniem.
  3. Rodzic, którego dziecko zgubiło lub uszkodziło podręcznik, uniemożliwiając jego dalsze wypożyczenie ponosi odpowiedzialność finansową i zobowiązany jest do zwrócenia kosztu podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej
  4.  
  5. II. Zasady wypożyczania podręczników, materiałów edukacyjnych z biblioteki szkolnej – kl. IV-VIII

                                                     § 1

  1. W pierwszym tygodniu nauki nauczyciel uczący danego przedmiotu odbiera
     z biblioteki szkolnej zestawy podręczników i materiałów edukacyjnych dla danej klasy, które rozdaje uczniom wg otrzymanej od bibliotekarza listy z numerami podręczników i nazwiskami uczniów.
  2. Uczniowie klas IV-VI sami podpisują odbiór podręczników, a rodzice zostają
    o tym jedynie poinformowani.
  3. Podręczniki i materiały edukacyjne wypożycza się na okres nie dłuższy niż 10 miesięcy. Należy je zwrócić w przedostatnim tygodniu roku szkolnego – odpowiedzialny za ich zebranie i sprawdzenie stanu technicznego jest nauczyciel uczący danego przedmiotu. Stan techniczny można sprawdzić już na początku czerwca.
  4. Nauczyciel zwraca podręczniki wraz z protokołem stwierdzającym stan wypożyczonych podręczników. Dopiero po otrzymaniu podpisu nauczyciela bibliotekarza na w/w protokole, jest rozliczony z biblioteką szkolną.

 

§ 2

  1. Rodzice/ prawni opiekunowie uczniów kl. IV-VIII podpisują oświadczenie, że zapoznali się z niniejszymi procedurami wypożyczania bezpłatnych podręczników i będą się do nich stosować.
  2. Rodzice/ prawni opiekunowie zobowiązani są poinformować bibliotekę szkolną
    o zmianie szkoły dziecka.

 

  • W takim przypadku rodzic/ prawny opiekun jest zobowiązany zwrócić podręcznik.

 

  1. Rodzice/prawni opiekunowie powinni zwrócić uwagę na stan wypożyczonych podręczników, a zauważone uszkodzenia niezwłocznie zgłosić bibliotekarzowi.

§ 3

  1. Uczeń jest zobowiązany do szanowania podręczników będących własnością biblioteki szkolnej.
  2. Uczeń zobowiązany jest do przechowywania podręczników w okładce (nie samoprzylepnej), chronienia go przed zniszczeniem lub utratą.
  3. W podręczniku nie wolno niczego pisać ani zaznaczać.
  4. Na bieżąco należy dokonywać drobnych napraw lub ewentualnej wymiany okładki.

§ 4

  1. Za szkody wynikłe z zagubienia lub zniszczenia podręcznika odpowiada rodzic/ prawny opiekun (za uszkodzenie uznaje się: zalanie książki napojem, wyrwaną kartkę, podartą kartkę, rozerwanie książki, popisanie trwałe książki).
  2. Nie zwrócenie wypożyczonych podręczników w określonym terminie jest równoznaczne z ich zagubieniem.
  3. Rodzic, którego dziecko zgubiło lub uszkodziło podręcznik, uniemożliwiając jego dalsze wypożyczenie ponosi odpowiedzialność finansową i zobowiązany jest do jego odkupienia lub zwrócenia kosztu zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego.

 

Zasady wypożyczania materiałów ćwiczeniowych

Kl. I - VIII

 

  1. Materiały ćwiczeniowe z biblioteki szkolnej dla uczniów kl. I-III pobiera wychowawca klasy i przekazuje uczniom. Po zrealizowaniu ich treści programowych stają się własnością ucznia.
  2. Materiały ćwiczeniowe z biblioteki szkolnej dla uczniów kl. I-VIII pobierają nauczyciele uczący danego przedmiotu i przekazują uczniom. Po zrealizowaniu ich treści programowych stają się własnością ucznia.
  3. W razie zgubienia lub zniszczenia materiałów ćwiczeniowych rodzic/ prawny opiekun ponosi koszty i dokonuje zakupu tych materiałów.

 

Regulamin obowiązuje od dnia 01.09.2016r.