Kalendarium
Środa, 2024-04-24
Imieniny: Bony, Horacji
Środa, 2024-04-24
Imieniny: Bony, Horacji
24 marca w sobotę odbyły się drugie z kolei zajęcia matematyczne realizowane w naszej szkole w ramach projektu „ Odkrywcy sekretów Nauki” .
Tym razem uczniowie z klas IV – VI szukali odpowiedzi na pytanie „ ile matematyki jest w kuchni?”. Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że matematyka ma niewiele wspólnego z gotowaniem……..a jednak nauczycielki matematyki Pani Beata Urzędowska i Pani Edyta Figiel znowu nas zaskoczyły.
Tym razem „kucharze” byli podzieleni na trzy grupy. Każda z grup miała do wykonania inne zadanie. Klasy czwarte przygotowywały kanapki i dekorowały jajka. Klasy piąte przygotowywały tosty, klasy szóste – gofry ,a wszyscy wspólnie tworzyli autorskie koktajle owocowe.
Zanim grupy ruszyły do pracy, musiały najpierw wykazać się umiejętnością mnożenia
i dzielenia ułamków zwykłych i dziesiętnych, ponieważ tak zaszyfrowane były składniki potrzebne do wykonania dań. Kiedy wszystkie przepisy zostały bezbłędnie rozszyfrowane kucharze –matematycy z zapałem przystąpili do kulinarnych zmagań. Nie obyło się bez lekkich wpadek, ale już po chwili mieliśmy okazję podziwiać pierwsze dania.
Po przygotowaniu potraw, uczniowie nakryli do stołu i nastąpił długo oczekiwany moment – konsumpcja. Wszystko szybko znikało ze stołów, ale największym powodzeniem cieszyły się gofry z nutellą oraz bitą śmietaną i owocami ….mniam, mniam pychotka
Przy wspólnym posiłku podsumowaliśmy do czego wykorzystujemy wiedzę matematyczną w kuchni. Na przykład osobom które przykładają wagę do zdrowego odżywiania na pomoc idzie matematyka. Dzięki niej jesteśmy w stanie obliczyć ile kalorii powinniśmy spożywać, by kontrolować naszą wagę. Często w przepisach spotykamy się z podawaniem ilości składników w gramach czy mililitrach. Ale ile to szklanek? łyżeczek? A umiejętność obliczeń zegarowych? Bez tego nie powstanie żadna potrawa. Czasami jedna minuta za długo i potrawa jest do wyrzucenia ( o tym przekonaliśmy się sami)Właściwe gospodarowanie pieniędzmi też tu się przydaje. Ile kupić, by wystarczyło, ale też żeby się nie zmarnowało. Warto porównywać ceny różnych produktów, by nie przepłacać. Matematyk w kuchni nie musi tylko piec i gotować. Nakrywanie do stołu wymaga umiejętności matematycznych, które wykonujemy automatycznie, bardzo często nie zwracając na nie najmniejszej uwagi. Jakże inaczej wyglądają noże i widelce w roli odcinków równoległych i prostopadłych.
I jeszcze jedno na koniec – z pełnymi brzuszkami ciężko się wszystkim sprzątało, zwłaszcza, że głowie krążyła myśl „ szkoda, że nie ma zmywarki”, ale razem daliśmy radę!!!
Wnioski uczniów po zakończonym projekcie:
„bez matematyki w kuchni ani rusz"
„warto planować zakupy i dobierać potrawy”
„ważna jest dbałość o zdrową żywność”,
„powtórzyliśmy przeliczanie jednostek”,
„utrwaliliśmy umiejętność zbierania i opracowywania danych”,
„nauczyliśmy się przygotowywać samodzielnie posiłek”,
„matematyka jest nie tylko ciekawa ale i „smaczna”
A już po przerwie świątecznej będziemy szukać matematyki w ………..
NIESPODZIANKA!!!!